Rodzinne bieganie może sprawiać frajdę

Rodzinne bieganie

Biega dziecko, biegasz ty? Może nadszedł już czas by pobiegać razem? Rodzinne bieganie to świetny sposób na spędzanie wolnego czasu wspólnie ze wszystkimi członkami rodziny. Oczywiście inaczej się biega z dziećmi, a inaczej samemu. Dziecko nie lubi monotonni i musimy o tym pamiętać. Samo bieganie może szybko znudzić naszą pociechę, dlatego trzeba zadbać także o dodatkowe atrakcje podczas treningu lub zawodów. Trzeba też uzbroić się w cierpliwość, bo początki mogą być trudne.

Dla dziecka najciekawsze i najzabawniejsze są krótkie dystanse. Fajnie jest się pościgać z rówieśnikami na stadionowej bieżni, w biegach przełajowych czy w biegach rodzinnych z tatusiem lub mamą. Do takiego ścigania nie są również potrzebne konkretne i długie treningi. Jest to pierwszy i najlepszy sposób na sprawdzenie umiejętności dziecka. Sprawdzenie tego jak radzi sobie z lekkimi emocjami, bo takie zawsze towarzyszą zawodom. Gdy dziecko robi się coraz starsze to chce coraz więcej. Jeżeli załapie bakcyla do biegania zawsze przychodzi ten moment gdy zapyta was czy może pobiec w biegach dla dorosłych. U jednych to pytanie może pojawić się szybciej u innych będzie to odległy temat.

Jak zacząć rodzinne bieganie? – trening i zawody

Mniej więcej w wieku 8-9 lat możemy zacząć myśleć nad dłuższymi trasami między 3-5 km. Zdarzają się oczywiście dzieci młodsze, które już z powodzeniem przebiegną 5 km i zrobią to z przyjemnością, ale takich dzieci jest zdecydowanie garstka. Bieganie z małymi dziećmi nie będzie na początku tylko i wyłącznie czystą przyjemnością. To my musimy uzbroić się w cierpliwość i wyrozumiałość. Jeżeli nie chcemy zniechęcić dziecka od razu, to zacznijmy od fajnych zabaw biegowych. Możemy robić to całą rodziną. Możemy poćwiczyć starty np. z pozycji leżącej lub siedzącej. Możemy się pościgać kilkakrotnie na krótkie dystanse, a pomiędzy biegami pomaszerować szybszym tempem. Możemy wyznaczyć konkretny punkt do którego mamy dobiec – oczywiście atrakcyjny dla dzieci np. plac zabaw oddalony o 3 km od domu czy sklep w którym na koniec dziecku kupimy lizaka lub loda 🙂 Przy takich treningach ważna jest też motywacja, a czym lepiej zmotywować dziecko niż smaczną nagrodą za włożony w trening wysiłek. Zacznijmy zatem od przyjemnych treningów z dzieckiem. Zobacz jak sobie podczas nich radzi. Dzięki obserwacjom sami będziemy w stanie zdecydować czy jest gotowe na start w zawodach dla dorosłych.

Dziecko chce, a Ty nie jesteś do końca przekonany?

Jeżeli już nie raz słyszałeś od dziecka, że chciałoby pobiec z tobą na 5 km, ale wciąż nie jesteś pewien czy to będzie dobry pomysł warto zasięgnąć informacji i pomocy od innych. Możesz na początku udać się z dzieckiem do lekarza sportowego. Jeżeli trafisz na fajnego to będzie już połowa sukcesu. Zanim nasza córka zaczęła z nami biegach na długie dystanse oprócz wspomnianych wcześniej zabaw i treningów udaliśmy się z nią właśnie do lekarza. To pani doktor przekonała nas, że nie ma żadnych przeciwwskazań do tego, by córka biegała. Oczywiście wykonała przy tym niezbędne badania takie jak: EKG spoczynkowe, EKG wysiłkowe, była zbadana przez kardiologa i wykonaliśmy podstawowe badania krwi. Teraz będąc w klasie o profilu sportowym takie badania ma wykonywane co pół roku, więc jest pod stałą opieką specjalistów. Dzięki temu jesteśmy bardziej spokojni. Oczywiście ostateczna decyzja zawsze należy do Was drodzy rodzice.

Jaki bieg wybrać na dobry początek?

Są dwie podstawowe sprawy. Pierwsza to teren po którym będziemy biegać, a druga to rodzaj zawodów. Na pierwsze w życiu dziecka zawody polecam bieg przełajowy. Po prostej drodze bez dużych przewyższeń. Najlepiej wybrać taką trasę po której my sami mieliśmy okazję już biec i ją dobrze znamy. Nie zaczynajmy od biegu po asfalcie, musimy od początku dbać o stawy naszych maluchów. Najlepsze jest ubite podłoże piaskowe lub trawa – czyli bieg np. po lesie lub wokół jeziora. Fajnie by było gdyby taki bieg był też z dodatkowymi atrakcjami np. bieg z kolorowymi proszkami czy świecidełkami, może być to także bieg do którego trzeba się przebrać. Obecnie jest taki wybór, że na pewno każdy z was coś ciekawego wynajdzie.

Zapisy na bieg – nie zawsze można zapisać dziecko.

W biegach dla dorosłych zazwyczaj mogą biec dzieci od 16 roku życia. Nie musimy od razu oficjalnie zapisywać naszego dziecka, ale może ono pobiec razem z zapisaną na zawody mamą lub tatą. Możemy też znaleźć takie, w których można zapisać dziecko, ale podpisujemy wówczas oświadczenie, że dziecko biegnie na naszą wyłączną odpowiedzialność. Organizowane są też biegi na 5 km gdzie może biec każdy np. The Color Run – bieg z kolorowymi proszkami organizowany co roku nad Maltą w Poznaniu. Można również dogadać się z organizatorem biegu, że nasze dziecko biegnie z nami, z oficjalnym numerem i opłatą startową – może być to jednak trudne, ale możliwe do zrealizowania.

Jeżeli planujemy bieganie całą rodziną to zacznijmy na początek od luźnych treningów, które będą ciekawą zabawą dla każdego. Niech pierwsze, prawdziwe zawody będą interesującym przeżyciem i frajdą. Zadbajmy o to, by nie okazały się jedynie monotonnym bieganiem w kierunku mety. Życzę wszystkim rodzicom wytrwałości, dużo cierpliwości i wyrozumiałości dla najmłodszych. Włożony na początku wysiłek z biegiem czasu na pewno przyniesie wszystkim członkom rodziny sprawiające radość rezultaty i wyniki w zawodach.

One comment on “Rodzinne bieganie może sprawiać frajdę

  1. najlepiej biegać przez zabawę, ale najważniejsze żeby dziecko chciało i żeby miało z kimś biegać. dobrym plusem jest gdy rodzic jeździ gdzieś na zawody i dziecko widzi całą tą imprezę można powiedzieć od małego. moja córka ma 10 lat ale żeby zapisać ja gdzieś na zawody było ciężko. pierwsze zawody to był start próba ale zaliczony. ale to się liczy że dystans 5 km przebiegnięty. teraz przy zawodach wysyłam do biura organizatora dane gdzie biegła i czas , który zajęła. Chociaż jeżeli są imprezy cykliczne to nie ma problemu bo organizator nas można powiedzieć „zapamiętuje” i nie ma problemu.
    teraz córka pokonuje 5 km w dobrym czasie i w kategorii K15-19 zawstydza nie które zawodniczki.
    teraz w wieku 10 lat jej rekord życiowy na 5 km wynosi 25 min 57 sek ….ale to nie koniec…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *